PB95 4,73
PB98 5,01
ON 4,69
LPG 2,49
09 lutego 2010 01:00

Najbezpieczniejsze samochody na rynku

Zobacz, które auta uzyskały najwyższe oceny w testach.

Euro NCAP jest niezależną organizacją sprawdzającą bezpieczeństwo samochodów w Europie. Przez ręce jej ekspertów przechodzą praktycznie wszystkie nowe auta wchodzące na rynek. Wyniki przeprowadzonych przez nich testów publikowane są w najróżniejszych miejscach w postaci dobrze rozpoznawalnych gwiazdek.

Od 2009 r. weszły w życie nowe zasady przeprowadzania testów, co znacznie utrudniło firmom możliwość uzyskania maksymalnego wyniku pięciu gwiazdek (wystarczy wspomnieć choćby o Toyocie Urban Cruiser, która otrzymała zaledwie 3 gwiazdki). Teraz aby auto mogło dostać tak pozytywną ocenę, jego pasażerowie muszą wyjść bez większych obrażeń ze zderzenia czołowego przy prędkości 64 km/h, uderzenia w bok samochodu z prędkością 50 km/h, zderzenia ze słupem przy prędkości 30 km/h oraz (nowość od 2009 r.) nie mogą doznać uszkodzeń kręgosłupa przy nagłym uderzeniu w tył pojazdu.

Dodatkowe punkty przyznawane są za ochronę pieszych, dzieci (mocowanie fotelików itd.), a także za obecność w wyposażeniu standardowym systemów stabilizacji toru jazdy, informacji o niezapiętych pasach itp. Na końcową ocenę składa się więc nie tylko to, jak faktycznie auto sprawdzi się podczas zderzenia, ale również to, jak potrafi zapobiegać trudnym sytuacjom i jak dba o innych uczestników ruchu drogowego.

Należy pamiętać, że testy bezpieczeństwa przeprowadzane są w warunkach laboratoryjnych, dlatego - podobnie jak w wypadku oficjalnych informacji na temat spalania w poszczególnych autach - należy podchodzić do nich z rezerwą. To, że przy uderzeniu z prędkością 60 km/h manekin nie uległ zniszczeniu, nie oznacza wcale, że jeśli przy identycznej prędkości dojdzie do wypadku na drodze, będziemy mieli równie dużo szczęścia.

W 2009 r. mimo tak ostrych kryteriów ocenę pięciu gwiazdek udało się zdobyć kilkunastu debiutującym samochodom. Który z nich okazał się najbezpieczniejszy? Oto siedem aut, które znalazły się w pierwszej piątce (trzy zdobyły ex aequo piąte miejsce).

5. Opel Astra

Samochód, z którym General Motors wiąże ogromne nadzieje, nie zawiódł ekspertów od bezpieczeństwa. Zajął drugie miejsce pod względem ochrony dorosłych (95%) i dzieci (84% ex aequo z Golfem). Niestety modne nadwozie zapewnia bardzo słabą ochronę pieszych (46%), co wraz z przeciętnym wynikiem za elektroniczne systemy wspomagające (71% - znów tyle samo, co Golf) znacznie obniżyło końcową notę.

5. Volvo XC60

Mały SUV szwedzkiej marki klasyfikuje się na tej samej pozycji, co Opel Astra. Choć wypada od niego trochę gorzej pod względem ochrony dorosłych (94%) i dzieci (79%), to nadrabia minimalnie lepszą oceną za ochronę pieszych (48%) oraz bardzo dobrym wynikiem za systemy bezpieczeństwa wspomagające kierowcę (86%). Warto zaznaczyć, że XC60 to jedyny tak wysoko oceniony SUV w tym zestawieniu, a co ciekawsze - jeden z najwyżej ocenianych modeli Volvo. Według specjalistów to auto jest bezpieczniejsze nawet od dużego V70.

5. Toyota Avensis

Ostatni z trzech zdobywców piątego miejsca i jednocześnie największy samochód w całym zestawieniu. Po raz kolejny okazuje się więc, że to wcale nie rozmiar świadczy o poziomie ochrony w danym aucie. Avensis nie przoduje w żadnej kategorii (90% za ochronę dorosłych, 86% - dzieci, 53% - pieszych i 86% - za systemy elektroniczne), ale dzięki dobrej średniej udało mu się wejść do pierwszej piątki.

4. Hyundai i20

Ten samochód na czwartym miejscu jest na pewno prawdziwym zaskoczeniem. Najmniejszy wśród najbezpieczniejszych, Hyundai uzyskał niezłe wyniki za ochronę dorosłych (88%) i dzieci (83%) oraz bardzo dobre noty za ochronę pieszych (64%) i za systemy bezpieczeństwa (86%). Dla Koreańczyków to bez wątpienia gigantyczny sukces: w końcu udało im się wyprzedzić wielu dużo droższych konkurentów z Europy i Japonii.

3. Toyota Prius

Hybrydy są bez wątpienia jednymi z najbardziej zaawansowanych technologicznie aut na rynku, nic więc dziwnego, że przodują również pod względem bezpieczeństwa. Trzecie miejsce w stawce Prius wywalczył głównie dzięki dobrej ochronie pieszych (68%), którą zawdzięcza bardzo aerodynamicznemu przodowi, oraz zaawansowanej elektronice wspomagającej kierowcę (86%); wyniki za ochronę dorosłych (88%) i dzieci (82%) ma bowiem bardzo zbliżone do tych, które uzyskał mały Hyundai.

2. Honda Insight

Insight w pełni zasłużył na miejsce w czołówce, bo w jego wynikach nie ma ani jednego słabego punktu. Dobra ochrona dorosłych (80%) i dzieci (74%) oraz rewelacyjne wyniki za ochronę pieszych (76% - prawie o 10% więcej niż drugi w tej kategorii Prius) i za systemy wspomagające kierowcę (86%) pokazują, jak bardzo Japończycy przyłożyli się do tego projektu.

1. Volkswagen Golf

Golf po prostu zmiażdżył konkurencję w dziedzinie bezpieczeństwa przy zderzeniach. Zdobywając najwyższy wynik w historii testów za ochronę dorosłych (97%), nie ustępując rywalom w żadnej innej kategorii (84% za ochronę dzieci, 61% - pieszych i 71% za elektronikę), otrzymał tytuł najbezpieczniejszego samochodu roku 2009. To naprawdę imponujący wynik, szczególnie że samochód zadebiutował właściwie pod koniec 2008 r., czyli rok przed swoim największym konkurentem - Oplem Astrą.



Wyniki uzyskane przez pozostałe auta testowane w 2009 r. można znaleźć tutaj.

#foto# #wideo# toyota prius honda insight ranking hybryda volkswagen golf

37Komentarze

Gość 13 maja 2014 19:28
0 0 0
Publikowane tutaj wyniki to przekłamywanie rzeczywistości. Zwycięzcą teoretycznie może zostać auto, które ma średnie wyniki w (najistotniejszej z punktu widzenia konsumenta) dziedzinie ochrony pasażerów, ale nadrabia punktacją za (kompletnie nieistotną z punktu widzenia nabywcy) ochronę pieszych i wyposażenie z dziedziny bezpieczeństwa, które są dostępne jedynie w najdroższych wersjach i stanowią margines sprzedaży. W przytoczonym zestawieniu mamy własnie do czynienia z takim paradokem, że teoretycznie najbezpieczniejsze samochody jeśli chodzi o ochronę pasażerów (dorośli i dziedzi) czyli astra i XC60 znalazły się w rankingu niżej niż ich rywale którzy znacznie gorzej chronią zarówno dorosłych jak i dziedzi.
Gość 13 maja 2014 19:28
0 0 0
Golf zawsze górą w rankingach. W końcu mają najwięcej kasy :)
Gość 04 maja 2012 16:51
0 0 0
Zgadzam sie ze to sztuczne warunki, a zycie weryfikuje testy. Przezylam ciezki wypadek samochodowy na autostradzie. Zostalam zepchnieta przez tira, obrocilam sie, czolowo zderzylam sie z betonowa banda dzielaca autostrade a nastepnie w moje drzwi uderzyl VW passat. Jechalam 110 km/h z dziecmi. Oprocz stluczen i siniakow nic nam sie nie stalo a najmlodsza 2 latka nie mialam nawet siniaka. Samochod skasowany, ubylo mi jakies 50-60cm maski, silnik sie przesunal. W srodku auta brak zniszczen oprocz peknietego przeguba u kierownicy i wybitego pedala hamulca. Nie potlukla sie zadna szyba, tylko pekla przednia od silnika. Jechalam volvo s80 rocznik 2000. Auto niezawodne. Sprawdzilo sie!
Gość 12 maja 2010 19:54
0 0 0
co da że jakiś jest najbezpieczniejszy, jak prowadzi go przykładowo nieobliczalny idiota.
Gość 19 marca 2010 16:32
0 0 0
I na dodatek golf jeździ na biopaliwie produkowanym z rzepaku ;)
Gość 26 lutego 2010 17:46
0 0 0
Taaaa, może raczej popatrz jak mało tych SAAB'ow pomyka - więc i łatwiej im mieć lepsze statystyki. Poza tym kto jeździ SAAB'em? Częściej ludzie konkretni, mający poczucie smaku ale też i poukładane w głowie - przeciwnie do targetu civika golfa czy bemki. Tam częściej zdarzają się ludzie przekraczający swoje możliwości. SAAB ma procentowo napewno więcej dżentelmenów, poukładancyh ludzi, dojrzale myślących wśród swojej klienteli niż przeciętna marka europejska, szczególnie taka jak popularny VW, Honda, Audi, Ford.
tola 10 lutego 2010 19:15
0 0 0
cieszę się, że XC60 wypadło tak dobrze.
Gość 10 lutego 2010 00:23
0 0 0
bałwanie jak już to przy przeciążeniu 1g, a poza tym to są auta osobowe a nie wyścigowe. fail...
Gość 09 lutego 2010 23:41
0 0 0
Według Folksam na podstawie testów i także badań zaistniałych wypadków zdecydowanym zwycięzcą w latach 2005-2008 był saab 9-5 a w 2009 avensis.
Gość 09 lutego 2010 23:39
0 0 0
Nowe samochody są bezpieczniejsze. Ale np takie POpularne A4 z 97r dostało tylko 2 gwiazdki, C klasa 95 też dwie a E36 jedną i jedną przekreśloną i jest to najgorszy wynik w historii NCAP. Druga od końca była xantia. A takie E 30 było jeszcze gorsze od E36.
Gość 09 lutego 2010 23:38
0 0 0
tak tak zgadzam się z przedmówcą gnoje z hond itp chować się a włoskie gówna nawet się w tych testach nie zakwalifikowały he he he "dzieci autokraty niedlugo ferie sie koncza i znowu trzeba bedzie dac d. zeby zdac" :-)
Gość 09 lutego 2010 23:12
0 0 0
znafffco nie komentuje większej części twojego beznadziejnego tekstu tylko końcówkę renault nie ma żadnego nowego auta do przetestowania czyli jak nie ma to nie ma co innego jakby przetestowali i wyszedł by marny wynik z resztą hmm czy renault to takie super bezpieczne... nie i wiem ale wiem że ty jeździsz starym passatem czy audi lub innym mercedesem które w zderzeniu z czymkolwiek z XXI wieku nie ma szans ale ty tego nie zrozumiesz za trudne
Gość 09 lutego 2010 22:55
0 0 0
Faktycznie Golf "zmiarzdżył" konkurencję. Uzyskał jak zapisano pewne wyniki takie jak Astra, ale Golf zmiarzdżył konkurencję. Ciekawe jak się mają jego wyniki do Chevroleta Cruze, który w pokonanym polu zostawił BMW, Mercedesa, nie mówiąc o Golfie. Golf to przereklamowana niemiecka padlina.
Gość 09 lutego 2010 22:11
0 0 0
Renault? Ostatnia sztuka po wypadku jaką widziałem miała skasowany przód niemal do połowy auta. Markę poznałem tylko po napisie "renault sport" na zagłówkach.
Gość 09 lutego 2010 22:05
0 0 0
Tak, Toyota jest świetna. Chyba, że akurat w twoim egzemplarzu są wadliwe hamulce. :)
Poprzednia Następna 1 2 3