PB95 5,27
PB98 5,56
ON 5,15
LPG 2,58
31 sierpnia 2011 02:00

Oto oszczędny silnik przyszłości!

Dwa tłoki w jednym cylindrze. Mniejsze spalanie, wyższa moc.

Z tym, że dni klasycznych silników są już policzone, zgadzają się właściwie wszyscy przedstawiciele świata motoryzacji. Nikt jednak nie jest pewny, w którym kierunku mają dalej podążać inżynierowie. Jedni jako najbardziej przyszłościowe wskazują hybrydy, inni - pojazdy elektryczne, a jeszcze inni, zamiast zmieniać całą architekturę silników, stawiają na alternatywne źródła ich zasilania, na przykład wodór lub biopaliwa. Do walki o opracowanie najlepszego (a jednocześnie pozwalającego firmie zarobić najwięcej na sprzedaży patentów) systemu napędzania pojazdu przystępują nie tylko duże koncerny, lecz także małe firmy liczące na sukces ze względu na świeży sposób myślenia.

Warto zwrócić uwagę na jedną z tych małych firm - EcoMotors. Przedstawiła ona wyjątkowo ciekawy projekt silnika o dwóch tłokach pracujących w jednym cylindrze.

[WF=7rbUZbcgZRK#]

Inspiracją do stworzenia nowego silnika były motory w przedwojennych samolotach, w których zastosowano podobne rozwiązania. Wtedy jednak precyzja wykonania silników nie była najlepsza, co skutkowało ich dużą awaryjnością i zaniechaniem produkcji.

W dzisiejszych czasach tego typu silnik ma jednak rację bytu. Odpowiednio dopracowana konstrukcja sprawia, że jest on prawie o połowę sprawniejszy od tradycyjnego silnika. W efekcie z podobnej pojemności możemy nie tylko uzyskać większą moc, ale i jednocześnie obniżyć spalanie, bo paliwo wykorzystywane jest efektywniej. Ponadto silniki takie mają znacznie większy moment obrotowy, co dodatkowo poprawia przyjemność z jazdy samochodem w nie wyposażonym.

EcoMotors bada kilka różnych wariantów silnika, sprawdzając zarówno odmiany benzynowe, jak i napędzane olejem napędowym. Opracowano także koncepcję pozwalającą w łatwy sposób dostosować architekturę motoru do wymagań odbiorcy; kilka silników można łączyć razem, tworząc konstrukcję cztero-, sześcio-, a nawet ośmiocylindrowe.

Co najważniejsze w wypadku nowych silników, koszty ich wytworzenia, w przeciwieństwie do innych rozwiązań pokroju hybrydy, są porównywalne, a nawet niższe niż tradycyjnych silników. Nie ma w nich na przykład wymagającej skomplikowanej obróbki głowicy.

Prace nad nowym silnikiem są w zasadzie na ukończeniu, a firma zapowiedziała, że już podpisała pierwsze umowy z producentami pojazdów, nie chce jednak ujawniać nazw swoich wspólników. Wiemy jedynie, że w przyszłym roku chińskie skutery otrzymają nowe silniki. Potem trafią najprawdopodobniej do pojazdów dostawczych jednego z dużych wschodnich koncernów.

Co ciekawe, jedną z osób stojących za pomysłem EcoMotors jest założyciel Microsoftu Bill Gates, który planuje nie tylko solidnie zarobić na firmie, lecz także przyczynić się do zmniejszenia emisji szkodliwych zanieczyszczeń.

#wideo#

110Komentarze

Janosik wczoraj o 16:41
0 0 0
No niby fajne rozwiazanie ,ale jak uszczelnić komorę spalania na tłoku ,ktory osadzony jest na dłuższym korbowodzie..???
Gość 13 maja 2014 19:52
0 0 0
takie silniki były w radzieckich lokomotywach były to dwutakty diesla o przeciwsobnych tłokach ciekawostką jest że mogły pracować praktycznie na każdym paliwie tj oleju napędowym, nafcie, benzynie, oleju roślinnym, kreolinie.
Gość 13 maja 2014 19:52
0 0 0
w niemieckich "garbusach" "znawco"
Gość 13 maja 2014 19:52
0 0 0
Jeżeli dla was silnik tzw. "bokser" jest to nowość to życzę powodzenia takiemu serwisowi. PS. Zmiana nazwy to nie jest sposób na nowe technologie
Gość 13 maja 2014 19:52
0 0 0
przeciez to jest bokser przeciwbierzny podczas drugiej wojny swiatowej byl juz stosowany w dieslach
Gość 13 maja 2014 19:52
0 0 0
zapraszam do muzeum lotnictwa w Krakowie i w silnikowni można zobaczyć podobny silnik z koło okresu 2 Wojny Światowej zastosowany w samolocie jako silnik wielopaliwowy. konstrukcja skopiowana z ponad półwieku i wielkie podniecenie. A jest tyle konstrukcji jak na przykład silnik typu X, czy silnik z eko obiegiem. Pozdrawiam gości którzy znają się na temacie.
Gość 13 maja 2014 19:52
0 0 0
potwierdzam-andhub
Gość 13 maja 2014 19:52
0 0 0
ale to już było mamy w firmie przekrój takiego silnika nic nowego nie wymyślili
Gość 13 maja 2014 19:52
0 0 0
Rosyjski T54 miał i ma taki silnik. I to w dodatku wielopaliwowy. Czyli od rozpuszczalnika, przez naftę do pyłu węglowego.
Gość 13 maja 2014 19:52
0 0 0
na filmie faktycznie widać że głowica jest mniej skomplikowana :)
Gość 13 maja 2014 19:52
0 0 0
A może uwolnić technologię zimnej syntezy, o której było głośno kilkanaście lat temu. A potem powiedzieli, że to była pomyłka :)))
Gość 13 maja 2014 19:52
0 0 0
Hah chyba nie myślicie, że Rząd pozwoli na to aby nagle każdy kupował o połowę mniej paliwa :)
Gość 13 maja 2014 19:52
0 0 0
To ile tych Sów trzeba zabić aby silnik pracował? Bo jeżeli chodzi o sUw to ok :)
Gość 13 maja 2014 19:52
0 0 0
rewelacja !
Gość 13 maja 2014 19:52
0 0 0
taki silnik to zadna nowosc, po prostu nie zdobyly one popularnosci.. 2 tloki w jednym cylindrze stosowala juz austriacka firma Puch w swoich motocyklach w latach 30..
Poprzednia Następna 1 2 3