23.01.2007 01:00 | | Fabia Skoda Skoda Fabia test

Pierwsza jazda: Nowa Skoda Fabia

Opłacało się spędzić kilka godzin w samolocie do Portugalii- jako jedni z pierwszych prezentujemy zdjęcia i wrażenia z jazdy nową Skodą Fabią.



Za nasz poligon doświadczalny posłużyły drogi w okolicy miejscowości Faro. Na krętych i ciekawych asfaltach mogliśmy sprawdzić w praktyce czy, i jak bardzo, posunęli się do przodu nasi czescy sąsiedzi.



Fabia, tak samo jak Roomster, prezentuje nowe podejście Skody do małych samochodów. Odważna jak na stonowaną do tej pory markę stylizacja z całą pewnością przypadnie do gustu młodszym użytkownikom - szczególnie w ciekawej opcji lakierowania a'la Mini z białym dachem. Wyraźnie można znaleźć w bryle samochodu nawiązania do małych Renault (tylne światła) czy Suzuki (przednie słupki lakierowane na czarno), całość prezentuje się jednak oryginalnie i świeżo.



Wnętrze Fabia dzieli z Roomsterem - wygląda schludnie i przyjemnie, szczególnie w przypadku jasnej tapicerki. Fotele w podstawowych wersjach nie są najwygodniejsze, w lepiej wyposażonych nie będziemy za to narzekać. W stosunku do poprzedniczki znacznie zwiększyła się ilość miejsca w środku, choć z tyłu, ze względu na wysoki środkowy tunel, lepiej podróżować w 2 osoby.



Przewieziemy też więcej bagażu - bagażnik ma teraz 300 litrów pojemności. Świetne pierwsze wrażenie sprawia jakość użytych materiałów - tworzywo jest bardzo podobne do tego w Octavii czy Golfie. W wyższych wersjach na uwagę zasługuje też bardzo miła tapicerka (również skórzana).



Dostępnych będzie 7 wersji silnikowych, w tym nowe wersje 1,2 HTP (przedstawiciele handlowi się ucieszą) o mocach 60 i 69 KM. Ciekawsze silniki to na pewno benzynowe 1,4 85 KM i 1,6 o mocy 105 KM i diesle 1,4 69 i 80 KM oraz 1,9 105 KM. W Fabii dostępna jest również nowa - według opinii kolegów, którzy nią jeździli, bardzo przyjemnie działająca - automatyczna skrzynia biegów.



Naszą trasę testową pokonaliśmy samochodem z silnikiem 1,6. Zapewnia on całkiem przyzwoite osiągi i nie daje powodów do narzekań. Na pewno nie jest to samochód sportowy, jednak 105-konny motor pozostawia rezerwę mocy i przyspieszenia. W mieście sporym plusem będzie dobra elastyczność silnika - ciągnie od 1 000 obrotów, na trasie natomiast w samochodzie już od 120-140 km/h robi się głośno. Całe szczęście w moim egzemplarzu zamontowano bardzo dobre radio (choć nie był to najwyższy model). Bez wątpienia jest to jeden z lepszych systemów audio w samochodach tej klasy.



Fabia na górskich drogach była stabilna. Przyciśnięta do muru" (przede mną jechał znany rajdowiec Tomasz Czopik) wyraźnie stawała się podsterowna, jednak szybko i dobrze reagowała na korekty toru jazdy. Nie jest to pojazd stworzony do sportowej jazdy, ale margines bezpieczeństwa jest dosyć duży.



Wiele dyskusji na postojach dotyczyło zawieszenia. Dla jednych było za twarde, dla innych za miękkie. Z moich spostrzeżeń wyniki, że wynikało to z dosyć twardej charakterystyki dobicia i nieco bardziej miękkiej odbicia oraz sporego skoku. W praktyce działa to tak, że dobrze czuć samochód na drodze, a nierówności wybierane są sprawnie, choć wyczuwalnie.



Fabia to kawał dobrej roboty, który może rywalizować o miano samochodu "trendy" z pojazdami francuskimi czy japońskimi.

Kozak w BMW 5GT wyskoczył z nożem. W Polsce! Chciał zabić?
Przejazd kolejowy w Czechach. Pieszy omal nie zginął!

Dodaj komentarz

Komentarze

Zgłoś RaZor 23.01.2007 02:08
Mi ta Fabia przypomina jakiegos koreanczyka bleeeeeeee. I mogliby dac jakis mocniejszy silnik ekstra w koncu! Slabo.
0 | 0
Odpowiedz |
Zgłoś gość 23.01.2007 02:25
z zewnatrz tak sobie w srodku kicha
0 | 0
Odpowiedz |
Zgłoś gość 23.01.2007 02:25
Bez rewelacji, az taka niesamowita nie jest... Duzo wieksze wrazenie robia na mnie juz samochody francuskie. Skoda zostaje stylizacyjnie w tyle o kilka lat.
0 | 0
Odpowiedz |
Zgłoś Kendo78 23.01.2007 02:29
Mi szczerze tez auto przypomina koreańca , siakieś daihatsu i ten biały dach do szarej karoserri (niby zeby wyglądało jak w mimaczu-porazka)moze pasuje do swifta ale napewno nie do fabi.Jak dla mnie mieszanka stylistyczna i to nieudana mieszanka.Przyznac za to trzeba ze czesi jednak cos robią ze swoja motoryzacja czego nie mozna powiedziec o polskiej:(Reasumując jak kazda fura przyciagnie swoich zwolennikow i odepchnie przeciwnikow jednym słowem jak kto co lubi :)
0 | 0
Odpowiedz |
Zgłoś omax 23.01.2007 03:11
te reflektory a zwlaszcza zepsuli gril. Zbyt obły sie stal i jajkowaty. Wczesniejszy gril miał styl i klasę.
0 | 0
Odpowiedz |
Zgłoś gość 23.01.2007 03:34
Wczesniejsza wersja podobala mi sie bardziej... obecna wersja jest za bardzo podobna do innych aut na rynku, a w szczegolnosci do suzuki. Jedyne co sie skodzie udalo, to wprowadzenie wiekszego wyboru silnikow.
0 | 0
Odpowiedz |
Zgłoś Cobolt 23.01.2007 03:42
Wyglada jak Golf pewnie nastepnej generacji chociaz wyglada sympatycznie:)
0 | 0
Odpowiedz |
Zgłoś zdzislaw 23.01.2007 05:24
z zewnatrz podobna zupelnie do niczego... za bardzo koreanska
0 | 0
Odpowiedz |
Zgłoś gość 23.01.2007 05:24
szczegolnie boczna linia szyb wyglada indentycznie jak w swifcie. Przod to moim zdaniem niezbyt udana adaptacja "geby" roomstera... Osobiscie wolalbym, zeby stylistycznie skoda wybrala inna droge ale... spokojnie, sprzeda sie na pewno ;)
0 | 0
Odpowiedz |
Zgłoś Neosofista 23.01.2007 06:13
A znana jest już cena?:>
0 | 0
Odpowiedz |