Kategorie
Moto

Youngtimer: Audi 50

Audi 50 to przodek oferowanego dziś Audi A1. Część osób zakwalifikuje Audi 50 do oldtimerów, a ci wybredni do youngtimerów, co nie zmienia faktu, że to klasyk!

Audi 50 to najmniejszy model w historii tej marki, jest on też często niedoceniany przez polskich kolekcjonerów. Moim zdaniem to samochód godny uwagi. Prezentacja dla prasy trzydrzwiowego Audi odbyła się we wrześniu 1974 roku na Sardynii. „Pięćdziesiątka” to odpowiedź Audi na kryzys, który rozpoczął się w 1970 roku, kiedy to cena za baryłkę ropy osiągnęła rekordowy wynik. Pierwsze informacje o pracach nad małym Audi pochodzą z 1971 roku, kiedy to pracownicy Grupy Volkswagena dostali zlecenie zaprojektowania maksymalnie długiego, a jednocześnie lekkiego auta. Masa samochodu nie mogła przekroczyć 700 kg, a długość miała wynieść 3,5 metra. Dział designu pod wodzą Ludwiga Krause opracował samochód o zadanej długości, dodatkowo lżejszy o 15 kg. To ostatni model projektowany pod wodzą Krause (później odszedł on na emeryturę). Jednocześnie to pierwsze małe auto, na którego wygląd bardzo istotny wpływ miał sam Nuccio Bertone. Zauważymy to bardzo szybko, a to za sprawą lekkiej, zwiewnej sylwetki, dynamicznej stylistyki, a przede wszystkim ponadczasowości projektu. Na lewym i prawym boku auta znajdują się okrągłe… No właśnie, nie, nie to auto nie ma dwóch baków, tylko po prostu dwa wloty powietrza.

Audi zostało zaprezentowane szerszej publiczności jesienią 1974 roku na salonie samochodowym w Paryżu. Wiele osób zwróciło uwagę na podobieństwa do Volkswagena Golfa, który został zaprezentowany wcześniej. Nic dziwnego, bo Golf także wyszedł spod ręki włoskiego stylisty – Giugiaro.

Reklama Audi z 1975 roku mówiła: Audi 50 oferowane w dwóch wersjach zapewni wam wysoki poziom bezpieczeństwa, jakości i komfortu. W wypadku tego auta hasło reklamowe stworzone przez specjalistów od marketingu pasowało do niego idealnie. Samochód był oferowany w dwóch wersjach: LS i GL. Podstawową różnicą były silniki. Audi 50 LS napędzała jednostka o pojemności 1100 cm sześc. i mocy 50 KM. Pozwalała ona rozpędzić LS-a do prędkości 142 km/h, a sprint do setki trwał 15,4 s (18 sekund – mierzone przez użytkownika). Wersja GL miała ten sam silnik dysponujący większą o 10 KM mocą. Samochód poza lepszymi osiągami miał bogatsze wyposażenie wnętrza. Z zewnątrz wersję tę można było rozpoznać po wlotach powietrza znajdujących się w pasie przednim. Audi można było też kupić z silnikiem o większej pojemności – 1300 cm sześc., jego moc wynosiła 60 KM. Lepsze osiągi przyczyniły się do dołożenia do przedniego zawieszenia stabilizatora. Mocniejsze auto rozpędzało się do 152 km/h, a jego przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosiło 12,9 sekundy.

Jak się jeździło Audi 50? Fotele auta były wygodne, a pasażerowie zarówno z przodu, jak i z tyłu mieli sporą ilość miejsca. O dobrą widoczność dbała duża przestrzeń przeszklona. Bagażnik mieścił 238 litrów ładunku, a po złożeniu tylnego oparcia – 840 litrów. Dzięki nowoczesnemu zawieszeniu (z przodu kolumny McPhersona, a z tyłu wahacze wzdłużne) Audi zapewniało komfort i pozwalało szybko pokonywać zakręty. Jednak dziś większość osób stwierdzi, że przechyla się ono w zakrętach, a wieniec kierownicy jest zbyt cienki.

Głównymi konkurentami Audi były modele: Fiat 127, Peugeot 104, Ford Fiesta, Volkswagen Golf oraz bliźniaczy Volkswagen Polo. Prawdopodobnie to ostatnie auto było przyczyną szybkiego zaprzestania produkcji Audi 50, bo już w 1978 rokuPolo zaprezentowane w 1975 roku to niemal ten sam samochód, ale w niższej cenie i z podstawowym silnikiem o niższej pojemności – 900 cm sześc.

Większość egzemplarzy Audi 50 polakierowano na jasne jaskrawe barwy. Mają one też tapicerki w jasnych kolorach. Była to modna kolorystyka w okresie produkcji auta, ale i dziś Audi 50 wygląda świeżo, tym bardziej że klasyki zyskują na popularności. Cena zadbanego odrestaurowanego egzemplarza to wydatek około 15 000 – 20 000 zł. Niestety bardzo trudno znaleźć oferty sprzedaży tego modelu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *