15 49.0138 8.38624 1 0 4000 1 https://www.autokrata.pl 300 0
Auto Krata

Strona główna | Dodaj materiał | Kontakt

AutoKrata
filtr cząstek stałych

Co to jest filtr cząstek stałych DPF w samochodzie ?

Jeszcze w pierwszej dekadzie XXI wieku eksploatacja pojazdów z silnikiem Diesla była dość łatwa, tania i nie wymagała od ludzi zbyt częstych ingerencji serwisowych. Jednakże osiągi starszych jednostek wysokoprężnych pozostawiały użytkownikom dużo do życzenia. W obecnych czasach są wręcz perfekcyjne, lecz pojawiły się problemy z częstymi awariami. Bardzo częstym problemem właścicieli diesli jest filtr dpf.

co to jest dpf w samochodzie

Co to jest filtr cząstek stałych?

Filtr cząsteczek stałych to jeden z elementów w układzie wydechowym, który jest zainstalowany tuż za reaktorem katalitycznym. W większym uproszczeniu urządzenie to składa się z metalowej puszki, która posiada specjalny system kanałów wewnątrz. Stosowne ustawienie tychże kanałów sprawi, iż przepływające przez dane sekcje spaliny poddawane są procesowi filtracji – przez to w filtrze odkładają się cząsteczki sadzy. Przez ograniczoną pojemność w filtrze gromadzi się sporo sadzy i trzeba ją wypalić. By drobna sadź mogła się wypalić, trzeba podgrzać filtr do temperatury około 600 stopni C. Osiągnięcie tak dużej temperatury wymagać będzie wykorzystania większej ilości paliwa.

co to jest filtr cząstek stałych

Warunki do wypalenia sadzy z filtrem DPF

Pojazd podczas dopalania cząstek stałych musi poruszać się ze stosowną prędkością, przy średnich obrotach silnika, a także bez zmiany biegów. Niestety w czasie eksploatacji w mieście najczęściej nie będzie to możliwe. Przerwanie tego procesu kończyć się będzie najczęściej z przedostaniem się niespalonego paliwa do oleju – przez to zaczyna przybywać oleju i traci on swoje właściwości przez co zaczyna przyśpieszać eksploatacja podzespołów w jednostce napędowej. W skrajnej sytuacji, jeżeli zignorujemy stale rosnący poziom oleju, przez odmę może dostać się on do komory spalania, co będzie powodować niekontrolowane zwiększenie się obrotów silnika, a także gwałtowne zatarcie danej jednostki. Bardzo częstym objawem zapchania się filtra jest także utrata mocy bądź przejście silnika w tryb awaryjny. Jednakże często na desce rozdzielczej zapalają się kontrolki, które mówią o jego przepełnieniu sadzą.

dpf w aucie

Czy opłaca się regenerować filtr cząstek stałych?

Wymiana filtra DPF na nowy nie jest tania, cena takiego podzespołu wynosi około 2000 do 15 000 tysięcy złotych. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest regeneracja filtra DPF. Polegać ona będzie na dogłębnym oczyszczeniu tego elementu z sadzy. Koszt tego typu usługi to około 500 złotych.

Winiety Austria
Poprzedni post
Winiety do Austrii
pranie tapicerki samochodowej
Następny post
Na czym polega mycie, czyszczenie i pranie tapicerki samochodowej ?