15 49.0138 8.38624 1 0 4000 1 https://www.autokrata.pl 300 0
Auto Krata

Strona główna | Dodaj materiał | Kontakt

AutoKrata

Co to jest podsterowność i nadsterowność?

Oglądając różnego rodzaju programowy motoryzacyjne czy też szukając informacji o poprawnym stylu jeżdżenia autem, często można natknąć się na stwierdzenia, że dane auto wykazuje nadsterowność, podczas gdy inne jest podsterowne. Jak się jednak okazuje, wielu kierowców nie zna tych terminów i nie do końca wiedzą, co one oznaczają. Czym zatem jest podsterowność i nadsterowność, a także jak sobie poradzić, gdy wystąpią podczas jazdy?

Nadsterowność

Nadsterowność

Co to jest podsterowność?

Zdecydowanie najczęściej spośród tych dwóch terminów mówi się o podsterowności. Występuje ona przede wszystkim w przypadku samochodów przednionapędowych, które nie da się ukryć, stanowią przeważającą większość wszystkich poruszających się po drogach aut.
Czym zatem jest to zjawisko? Jest to sytuacja, w której pomimo skręcenia kół auto w dalszym ciągu w pewnym stopniu porusza się do przodu. Zamiast skręci tak, jak wskazywałaby na to pozycja kierownicy, pojazd porusza się po innym torze jazdy. Prowadzi to do wypadnięcia z drogi na jej zewnętrzną stronę.

Co to jest nadsterowność?

Przeciwieństwem podsterowności jest nadsterowność, która jak można się łatwo domyślić, najczęściej pojawia się w przypadku samochodów z napędem na tył. Jest to właściwość pojazdu, która powoduje, że jego tył ma tendencję do uciekania. Innymi słowy, podczas wjechania w zakręt tył zaczyna się ślizgać, co sprawia, że stara się on wyprzedzić przód. Bardzo często dochodzi wtedy do sytuacji, gdy samochód obraca się tyłem do przodu lub też zostaje postawiony na drodze bokiem.

Jak się zachować, gdy wystąpi podsterowność i nadsterowność?

Jak zatem widać, zarówno nadsterowność, jak i podsterowność to bardzo niebezpieczne zjawiska, które mogą skończyć się nawet poważnym wypadkiem. Warto więc wiedzieć, jak z nimi walczyć, gdy się pojawią.
Podstawą w obu przypadkach jest to, aby nie spanikować, ponieważ doprowadzi to do pogłębiania się danego zjawiska. Jeśli chodzi o podsterowność, przede wszystkim nie można wcisnąć hamulca do końca, ponieważ jeszcze bardziej ją to pogłębi. Najlepiej w tym wypadku nieco odpuścić gaz lub bardzo delikatnie przyhamować, aby przednie koła odzyskały przyczepność. W przypadku nadsterowności jest nieco trudniej, ponieważ często zwykłe odpuszczenie gazu nie wystarczy. Konieczne stanie się wtedy skręcenie kierownicy w stronę, z której tył zaczyna nas wyprzedzać. Umiejętnie założona kontra spowoduje wyprostowanie toru jazdy pojazdu.

promień skrętu samochodu
Poprzedni post
Co to jest promień skrętu samochodu osobowego?
Doświetlanie zakrętów
Następny post
Na czym polega doświetlanie zakrętów? Wady i zalety