15 49.0138 8.38624 1 0 4000 1 https://www.autokrata.pl 300 0
Auto Krata

Strona główna | Dodaj materiał | Kontakt

AutoKrata

Drgania kierownicy podczas jazdy i hamowania

Drgania kierownicy podczas jazdy oznaczają, że problem prawdopodobnie tkwi w przedniej części auta. Takowe drgania, które wytwarzane są przez przednią część podwozia, przechodzą potem na układ kierowniczy auta i często osiągają taką intensywność, że odczuwać to można w wyraźnych wibracjach na kole kierownicy. Powodów powstawania takich drgań może być wiele. Warto więc podchodzić do ich wykrycia z cierpliwością oraz systematyką.

Drgania kierownicy przy hamowaniu

W praktyce widać, że najczęstszą przyczyną pojawiania się wibracji na kierownicy są koła. Naturalnie mowa tu o kołach przednich. Jeśli problem dotyczy kół osi tylnej, to wibracje takowe mogą być odczuwalne w całym aucie. Warto sprawdzić wyważenie kół, zwłaszcza, że źle wyważone koła to częsty problem. Do błędów w owym obszarze dochodzi zazwyczaj u wulkanizatora, lecz nie tylko. Starczy, że koła nie będą solidnie oczyszczone, a może to doprowadzić do błędu, który skutkuje powstawaniem wibracji w kierownicy oraz w całym nadwoziu. Skontrolowanie stanu opon jest równie ważną rzeczą. Zły stan opon to bardzo częsta przyczyna powstawania wibracji. Starczą jedynie uszkodzenia w strukturach wewnętrznych ogumienia czy w wyraźnych wybrzuszeniach na bieżniku, aby wywołać drgania kierownicy. Warto jest obejrzeć dokładnie felgi, ponieważ krzywa felga jest kolejną z przyczyn powstawania wibracji w kierownicy. Trzeba się upewnić, że koło zostało prawidłowo zamontowane, bowiem im prostszy błąd, tym łatwiej jest go popełnić.

Wibracje przy hamowaniu mogą pojawiać się podczas różnych prędkości, a także przy różnej intensywności w czasie hamowania. Natężenie drgań może być inne, od ledwie wyczuwalnych do silnych i mogą być one wyczuwalne na pedale hamowania czy na kierownicy. Przyczyną wibracji w czasie hamowania może być nieprawidłowy montaż tarczy hamulcowej lub uszkodzona tarcza hamulcowa. Da to efekt zmiany położenia tarczy względem zacisku lub piasty. Warto jest sprawdzić, czy na powierzchni kół nie ma rdzy albo zanieczyszczeń, co wpłynąć może na słaby kontakt, a w efekcie na wibracje kierownicy. Zalecane jest także sprawdzenie śrub pod względem ustalenia, czy nie są one za mocno dokręcone, bo może to przynieść skutki odkształceń powierzchni styku piasty, co w efekcie przyniesie wibracje w czasie hamowania.

Możliwe przyczyny drgania kierownicy podczas jazdy lub hamowania:

  • uszkodzona tarcza hamulcowa
  • źle założona tarcza hamulcowa
  • krzywa tarcza hamulcowa
  • niedopompowane opony
  • zbyt zużyte opony
  • uszkodzone opony
  • nie wyważone koła w samochodzie
  • krzywa lub uszkodzona felga
  • źle zamontowane koło
  • awaria układu kierowniczego
  • zużyte amortyzatory
  • zużyte poduszki silnika

uszkodzona tarcza hamulcowa

Uszkodzenie tarcz hamulcowych może być spowodowane wieloma przyczynami, w tym normalnym zużyciem, słabą konserwacją, korozją, a nawet fizycznym uszkodzeniem w wyniku wypadku. Ten rodzaj uszkodzenia jest zwykle spowodowany przegrzaniem dysku, a następnie uszkodzeniem przez nadmierne ciepło. Procedura naprawy uszkodzonej tarczy hamulcowej będzie zależeć od przyczyny uszkodzenia. Jeśli jest to spowodowane uszkodzeniem fizycznym, często można go naprawić bez dodatkowych kosztów, ale jeśli było to spowodowane zużyciem, naprawa może być droższa.

źle założona tarcza hamulcowa

Źle zamontowana tarcza hamulcowa jest częstym problemem nieleczonym. Może to prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak utrata siły hamowania i droga hamowania podczas jazdy.

Podczas montażu nowych hamulców ważne jest, aby upewnić się, że tarcza nie jest nieprawidłowo zamontowana, a zawieszenie i układ kierowniczy samochodu są również odpowiednio wyregulowane.

krzywa tarcza hamulcowa

Krzywa tarcza hamulcowych to ciekawe zjawisko występujące w samochodach. Krzywa tarczy hamulcowej odnosi się do kształtu tarczy hamulcowej, która wydaje się mieć wybrzuszenie na swojej powierzchni. Zjawisko to ma miejsce, gdy samochód doświadcza dużych sił g podczas hamowania, a hamulce są mocne lub nierówne. W takim przypadku środek ciężkości pojazdu może zostać cofnięty i wprowadzony w stan, w którym jest niestabilny, co prowadzi do problemów z hamowaniem.

Niedopompowane opony

Niedopompowane opony stanowią duże zagrożenie dla bezpieczeństwa – mają zwiększone ryzyko pęknięć i awarii opon. To jedyny dobry powód, aby kupić nowe opony.

Zbyt zużyte opony

Stare opony mogą być niebezpieczne podczas jazdy. Większość ludzi o tym wie, ale wielu nie sprawdza opon przed rozpoczęciem jazdy.

uszkodzone opony

Uszkodzenie opony może prowadzić do niekontrolowanego poślizgu lub rozerwania, które może być niebezpieczne dla kierowców i pasażerów pojazdu. Uszkodzenie może być spowodowane takimi czynnikami jak wiek (im starsza opona, tym bardziej jest podatna), warunki drogowe, temperatura (zimna pogoda zwiększa tarcie opony) lub zużycie (zużyty bieżnik opony powoduje większe tarcie niż nowy).

nie wyważone koła w samochodzie

Wyważanie opon to ważna i niezbędna procedura konserwacyjna, która pomoże dłużej utrzymać samochód na drodze.

Proces wyważania opon polega na obracaniu opon w określonym wzorze, aby zapewnić ich wyrównanie i równomierne wyważenie ich masy. Zapewnia to bezpieczeństwo samochodu, zapobiega zużyciu opon i wydłuża żywotność opon. Zapewnia również maksymalną przyczepność podczas jazdy.

krzywa lub uszkodzona felga

Kształt i rozmiar krzywizny może mieć duży wpływ na wydajność koła. Na przykład, jeśli Twoja krzywa jest zbyt duża, możesz odczuwać więcej wibracji przy niskich prędkościach, co wpłynie na Twoją kontrolę nad kierowaniem i prędkością. Jeśli twoja krzywizna jest zbyt mała, możesz nie mieć wystarczającej przyczepności, co może powodować poślizgi i utratę kontroli. Ważne jest, aby wiedzieć, czy Twoje koła mają uszkodzoną obręcz przed jazdą na nich. Może to prowadzić do poważnych konsekwencji dla Ciebie lub innych użytkowników dróg podczas wypadku.

Źle zamontowane koło

Źle założone koło w samochodzie może powodować nadmierne zużycie. Powoduje to zużycie opony do punktu, w którym nie jest już skuteczna.

awaria układu kierowniczego

Awaria układu kierowniczego jest zwykle wynikiem nieszczelności układu zasilania lub układu hydraulicznego. Wyciek może być spowodowany wieloma czynnikami, takimi jak zatkane filtry powietrza, wycieki oleju i nagromadzenie wody w przewodach hydraulicznych.

Zużyte amortyzatory

Zużyte amortyzatory mogą prowadzić do nadmiernego zużycia pojazdu. Nadmierne uszkodzenia mogą również skutkować złym prowadzeniem i niską wydajnością. Koszty konserwacji związane ze zużytymi amortyzatorami mogą być również dość wysokie. Zużyte amortyzatory zaczepiają się o każdy wybój, co skutkuje ogólnym ugięciem karoserii, które może mieć wpływ na zawieszenie i inne ważne części samochodu.

Zużyte poduszki silnika

Poduszki silnika są zwykle używane do redukcji wibracji i hałasu w pojeździe. Służą jako punkt równowagi między silnikiem a skrzynią biegów.

łącznik stabilizatora
Poprzedni post
Co trzeba wiedzieć o łączniku stabilizatora?
Następny post
Czy można odstąpić od umowy kupna samochodu?