15 49.0138 8.38624 1 0 4000 1 https://www.autokrata.pl 300 0
Auto Krata

Strona główna | Dodaj materiał | Kontakt

AutoKrata

Czym jest spalanie stukowe? Dlaczego jest niebezpieczne dla pojazdu?

Spalanie stukowe (detonacyjne) stanowi jedną z najczęściej występujących przyczyn poważnych uszkodzeń silników o zapłonie iskrowym. Aby takie zjawisko występowało jak najrzadziej jednostki napędowe są wyposażone w czujnik spalania stukowego.

Czym jest spalanie stukowe?

Spalanie stukowe jest zjawiskiem związanym z nieprawidłowym i nierównomiernym, niekiedy nawet wybuchowym spalaniem paliwa w silnikach tłokowych o zapłonie iskrowym. W przypadku tego typu spalania, gdy dochodzi do zapłonu iskra zapala mieszankę paliwowo – powietrzną w okolicy świecy, w efekcie czego powstaje sprężenie pozostałego ładunku w komorze spalania. Wzrasta ciśnienie oraz temperatura przez co dochodzi do samozapłonu i gwałtownego spalania mieszanki. Śmiało można powiedzieć, że cały proces spalania stukowego nieco przypomina detonacyjną reakcję łańcuchową. W efekcie spalania powstaje bardzo charakterystyczne stuk. Jest to sytuacja niekorzystna dla pojazdu, ponieważ takie spalanie obciąża cieplnie i mechanicznie elementy takie jak tłok, korbowód oraz wiele innych elementów bardzo istotnych dla prawidłowego funkcjonowania silnika.
Jeżeli chodzi o przyczyny spalania stukowego to ich może być bardzo dużo. Z występujące najczęściej można uznać zbyt wczesny zapłon, za wysoki stopień sprężania, przegrzanie paliwa, zbyt duże napełnienie cylindra czy za małą liczbę oktanową zastosowanego paliwa.

Czym jest spalanie stukowe?

Czym jest spalanie stukowe?

Najczęstsze objawy uszkodzonego czujnika spalania tłokowego

w przypadku uszkodzenia czujnika stukowego należy jak najszybciej rozpoznać przyczynę usterki, przejść w tryb pracy awaryjnej i przystąpić do jej naprawy. Najczęściej spalanie stukowe objawy wykazuje następujące:

  • świecenie się lampki kontrolnej silnika,
  • zapisywanie błędu,
  • zmniejszona moc silnika,
  • zwiększone zużycie paliwa.

Spalanie stukowe często mylone jest z usterką zaworów czy nieprawidłowościami w pracy układu rozrządu. W obu przypadkach naprawy wiążą się z koniecznością poniesienia znaczących kosztów, dlatego też należy upewnić się, czy ich prowadzenie jest zasadne. Często naprawa nie będzie konieczna, gdyż okazuje się, że winowajcą zbyt głośnej pracy silnika jest niska jakość paliwa lub nieprawidłowe ustawienie zapłonu. Właściwa weryfikacja źródła hałasu pozwoli na zaoszczędzenie i czasu i pieniędzy.

wymiana płynu hamulcowego
Poprzedni post
Wymiana płynu hamulcowego – jak to zrobić?
jak wyrobić kartę kierowcy
Następny post
Czym jest i jak można wyrobić kartę kierowcy?